نسخه جدید اندروید ۱۵ چه ویژگی‌هایی دارد؟

به تازگی پیش‌نمایش ورژن جدید اندروید برای توسعه‌دهندگان عرضه شده است و کمی دیگر نسخه بتای آن ارائه می‌شود. حالا کاربران زیادی به دنبال آن هستند تا از ویژگی‌های اندروید ۱۵ سر در بیاورند و ببیند این نسخه چه تفاوتی با شماره‌های قبلی دارد. اگر شما هم کنجکاو هستید تا با ویژگی‌های اندروید ۱۵ آشنا شوید و از قابلیت‌های آن سر در بیاورید، خواندن این مطلب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

تایم‌لاین و زمان‌بندی به‌روزرسانی‌های اندروید ۱۵

مطلب را با نگاهی به تاریخ‌های مهم اندروید ۱۵ تا زمان عرضه نهایی آن شروع می‌کنیم. در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ۱۴۰۲) نسخه پیش‌نمایش اولیه برای توسعه‌دهندگان عرضه شد.

تمرکز این نسخه بر بازخورد توسعه‌دهندگان بود تا نظر خود را در مورد ویژگی‌های جدید، APIها و تغییرات بیان کنند. یک ماه بعد یعنی در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲)، نسخه دوم پیش‌نمایش برای توسعه‌دهندگان عرضه شد که به‌روزرسانی‌هایی با ویژگی‌های اضافی داشت. نسخه توسعه‌دهندگان این اجازه را به افراد تیم توسعه می‌دهد تا مسیر را برای رسیدن به نسخه نهایی هموار کنند و اشکالات را برطرف کنند و سیستم را بهبود ببخشند.

در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) هم قرار است نسخه بتای ۱ اندروید ۱۵ عرضه شود. کاربران نسخه بتای اندروید می‌توانند نظرات خود را روی این ورژن بیان کنند. در می ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) نیز نسخه دوم بتا عرضه خواهد شد و آزمون‌های مختلفی روی آن انجام خواهد شد.

کمی بعد و در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد و تیر ۱۴۰۳) نیز Beta 3 اندروید ۱۵ در دسترس قرار خواهد گرفت و سرانجام نسخه چهارم بتا که یک مرحله قبل از انتشار نسخه نهایی است، در جولای و آگوست ۲۰۲۴ (تیر و مرداد ۱۴۰۳) عرضه خواهد شد.

پس از تمام این مراحل، اندروید ۱۵ سرانجام روی دستگاه‌هایی که قابلیت آپدیت‌ به این نسخه را دارند، قابل دریافت خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که آیا گوشی همراه شما این آپدیت را دریافت می‌کند یا خیر، ما پیش‌تر فهرست گوشی‌های شیائومی را که قابلیت دریافت اندروید ۱۵ دارند، در وبلاگ شیائومی سیتی منتشر کرده‌ایم.

نسخه اندروید ۱۵ به چه عنوانی نام‌گذاری شده است؟

می‌دانیم که گوگل برای نام‌گذاری نسخه‌های سیستم‌عامل خود، از اعداد و ارقام استفاده می‌کند؛‌ مانند همین اندروید ۱۵. اما از طرفی به نام‌گذاری دیگری هم عادت کرده‌ایم که از روی شیرینی‌ها برداشته می‌شود.

بر این اساس، تیم توسعه با نام یک دسر همراه است: بستنی وانیلی یا Vanilla Ice Cream. به نظر خوشمزه می‌رسد و امیدواریم کار کردن با این نسخه اندروید نیز به اندازه طعم بستنی وانیلی کاممان را شیرین کند. البته که گوگل مطابق انتظارات و با توجه به سوابق قبلی‌اش، همان نام اندروید ۱۵ را در بازاریابی و تبلیغاتش استفاده خواهد کرد.

ویژگی‌های جدید اندروید ۱۵

بخش جذاب بررسی ویژگی‌های اندروید ۱۵ را با این توضیح آغاز می‌کنیم که برخی از این ویژگی‌ها ممکن است در نسخه نهایی وجود نداشته باشند. چرا که هنوز ماه مارس است و نسخه‌های بتا عرضه نشده‌اند.

به همین خاطر ممکن است برخی ویژگی‌ها حذف یا جایگزین شوند یا تغییراتی در آن‌ها صورت بگیرد. آن‌چه در این قسمت می‌خواهیم به آن بپردازیم، ویژگی‌های احتمالی اندروید ۱۵ است. برخی از این ویژگی‌ها به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شده‌اند و برخی دیگر حاصل شایعات و حرف و حدیث‌هایی است که به نوعی به فضای اینترنت درز پیدا کرده‌اند و شاید هم به حقیقت بپیوندد. با این توضیحات، برویم سراغ قابلیت‌های جدید ورژن ۱۵ اندروید.

تغییرات در تنظیمات سریع بلوتوث

دکمه‌ای با عنوان Bluetooth Quick Settings در پیش‌نمایش اندروید ۱۵ خودنمایی می‌کند که در مقایسه با نسخه‌های پیشین، اندکی متفاوت است. به جای خاموش و روشن کردن بلوتوث یا نگه داشتن چندثانیه‌ای انگشتمان روی آیکون بلوتوث برای ورود به صفحه تنظیمات، حالا می‌توان روی این دکمه کلیک کرد تا یک پنجره به صورت پاپ‌آپ روی صفحه باز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp